Přeskočit na hlavní obsah

Chlapec v pruhovaném pyžamu

Na tuhle knihu jsem už několikrát slyšela jen samou chválu, a tak jsem si ji přečetla také, přestože je určena pro mladší čtenáře. Je napsaná z pohledu devítiletého Bruna a ukazuje, jaké  mohlo být období holocaustu očima dětí.

Autor: John Boyne
Originální název: The Boys in the Striped Pyjamas
Počet stran: 167
Nakladatelství: Slovart
Žánr: Historický román
Moje hodnocení: 7/10✰


"Když Bruno uviděl jejich nový dům, oči mu málem vypadly z důlků, ústa se znovu rozevřela do kroužku a paže se mu vymrštily od boků. Všechno zde totiž vypadalo jako úplný protiklad jejich bývalého domova a Bruno zkrátka nemohl uvěřit, že tady budou opravdu bydlet."


Devítiletý Bruno žije spokojeně se svými rodiči a se svojí starší sestrou Gretel v obrovském domě v Berlíně. Jeden den ale spatří jejich služebnou Marii, jak mu zabaluje věci a zjistí, že se musí stěhovat kvůli tatínkově práci z Berlína do Oušicu. Bruno je smutný, že musí opustit svůj milovaný dům a své nejlepší kamarády, ale poté je ještě smutnější, když zjistí, že jejich nový domov je na samotě a v okolí nejsou žádné děti, s kterými by si mohl hrát. A navíc z okna ze svého pokoje vidí obrovský drátěný plot, za nímž chodí plno lidí v pruhovaných pyžamech a čepičkách! Proč je mezi nimi plot? A proč ti lidé za ním chodí celé dny v pyžamech? 
Tyto otázky nedávají Brunovi smysl a začne se potulovat okolo plotu. Tam se také potká se Šmuelem- se stejně starým chlapcem z Polska, který nosí žlutou hvězdu a to zvláštní pyžamo. Každý z nich je na opačné straně plotu, ale nic y toho jim přeci nezabrání, aby byli nejlepší přátelé na světě.


"Tyčil se tam vysokánský drátěný plot, ohrazoval dům po celé délce a horní část byla ohnutá dovnitř.Ten plot se táhl dál a dál až do nekonečna. Byl dokonce vyšší než dům samotný, v pravidelných mezerách byl připevněný k dřevěným pilířům, mohutným a vysokým jako telegrafmí sloupy. Nahoře končil ostnatým drátem, hustě stočeným do obrovských ježatých spirál, a když se Gretel zahleděla na tymiliony ostrých zubů, trčících na všechnystrany, pocítila najednou nevysvětlitelnou prudkou bolest."



Můj názor:

     Kniha je čtivá a také celkem krátká, takže není problém ji přečíst za jediný den. Navíc příběh je poutavý a každá kapitola končí tak, aby vás přinutila začít číst další a další kapitolu. Prostě vás to nebude chtít pustit. Autor psal dětským stylem, který se mu opravdu hodně povedl. Všechny ty slova a fráze... jako by tu knihu psal samotný Bruno.  Všechny popisy míst, osob a věcí byly popsány do posledního puntíku.

    Pohled dětskýma očima na toto období je v této knize vážně originální a přesně vystižné. Bruno nechápe, proč se jemu tatínkovi říká komandante, proč ho musel jeho šéf "Fíra" poslat pracovat někde do Oušicu, proč jeho tatínek říká, že lidé za plotem nejsou lidé a proč jejich služebný, co škrábě brambory je ve skutečnosti doktor? Napadá ho spoustu otázek, ale nikdo mu na ně nechce odpovědět Jenom mu řeknou, aby radši držel jazyk za zuby. A Bruno je vážně zmatem, proč se všichni dospělí takhle podivně chovají. 

"Domov přece není jen dům nebo ulice nebo město nebo něco tak umělého jako nějaký cement a cihly. Domov je přece tam, kde má člověk rodinu, no nemám pravdu?" 
 Kniha je tak dobře napsaná, aby po ni mohli šáhnout děti i dospělí, takže se nebojte ji nečíst jen kvůli tomu, že není už ve vaší věkové kategorii. Kniha má své kouzlo a každý si v ní najde něco svého. Knize jsem ubrala tři hvězdičky, protože mě občas štvalo, že některé slova a fráze se tam stále opakovali (např. Bruno pořád před všema opakuje, že jeho sestra je Beznadějný případ) a také to bylo pro mě až moc klidné, mohlo tam být více té akce. 

"Mám pro tebe ještě jinou větu. Měli bychom si umět vybrat ze špatného to nejlepší."

 Přestože jsem se vždycky knih s touto tématikou bála, musím říct, že tahle kniha se mi líbila a vřele ji doporučuji. Upustila jsem pár slz a použila  několik kapesníků, i přesto jsem ale ráda, že jsem tento příběh mohla prožít.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kniha vs. film | After: Polibek

Nedávno jsme se s kamarádkou rozhodly, že se společně podíváme na filmovou adaptaci první knihy série After. Obě dvě jsme předem věděli, o čem příběh je - kamarádka si přečetla pár kapitol prvního dílu, a já jsem dokonce přelouskala celou tetralogii. Hodně jsme se na společné sledování filmu a poté hodnocení a srovnávání s knihou těšily. Bohužel po zhlédnutí se místo spokojenosti dostavila zklamanost. A to ne z důvodu, že se nám několik minut před koncem začal film sekat.     Zdroj      Je jasné, že každý film, který má svojí literární předlohu bude o nějaké okamžiky z knihy ochuzen. Příběh celé pěti set stránkové knihy nenarvete do filmu o délce 1 hodiny a 45 minut,to chápu... Ale vážně musel být děj tak osekán a to co z něj zbylo muselo být vždycky nějak změněno? Změna, která se nám nelíbila ze všeho nejvíc byl jednoznačně charakter Tessy a Hardina. Ve filmu jsou totiž vykreslováni jako úplně jiní lidé než v knize. Tessa by měla být podle před

Víš, že tě potřebuju?

V pátek jsem dočetla druhý díl DIMILY série, a tak jsem tu s další recenzí. V této recenzi už budu moct porovnávat první díl s druhým dílem.   Autorka: Estalle Maskame Originální název: Did I Mention I Need You?  Počet stran:  320 Nakladatelství: Fragment Žánr: Dívčí román Moje hodnocení: 8/10 ✩      " Nevím, jaké je to být do někoho zamilovaný" přizná se Tylera trochu dychavičným smíchem, "ale jestli být zamilovaný znamená myslet na někoho každou vteřinu každeho dne... Jestli být zamilovaný znamená, že se vám změní nálada, kdykoliv je  ten člověk nablízku... Jestli být zamilovaný znamená, že byste pro toho člověka udělali cokoliv a všechno" zašeptá, "pak jsem do tebe nekonečně zamilovaný" str. 253   Už je to rok, co se Eden a Tyler neviděli. Eden žije v Santa Monice, má přítele Deana (který je zároveň nejlepší kamarád jejího nevlastního bratra Tylera)  a po prázdninách se chystá na vysokou do Chicaga. Právě proto, že se pak odstěhuje

Smrtka

   Tuhle knihu snad ani není třeba představovat, každý knihomol se s ní už určitě setkal. Smrtku jsem od samého začátku, co vyšla v češtině, měla stále na očích, snad na každém profilu na Instagramu jsem ji viděla a četla jsem o ni jen samé kladné recenze. Toužila jsem si tento skvost také  přečíst a zhruba tak před měsícem se mi tato možnost naskytla. Koupila jsem si ji v knihkupectví a o dva týdny později se do ni konečně pustila.  Autor: Neal Shusterman Originální název: Scythe Počet stran: 384 Nakladatelství: Yoli  Žánr: Fantasy, Dystopie Hodnocení: 10/10✰    Lidé zvítězili nad nemoceni, hladem, válkami, stárnutím a dokonce i nad samotnou smrtí. Aby se zabránilo předlidnění, exitují na světě lidi, kterým se říká smrtky. Jediné smrtky můžou ukončit život obyčejných lidí, a to jakýmkoliv způsobem. Každá smrtka má svůj způsob, jak osoby sprovodit ze světa - jedna smrtka si počká až je vybraná osoba připravena zemřít, druhá zabije osobu ihned bez varování a třetí si vybe